Ahad, 2 Mei 2010

SUPPORT GROUP MEETING


HAAAA... bende ni dh lame, tp aku hanye ade mase nk upload gambo memandangkan today ammar pg school. his 1st day at childcare, aku plak on leave 3 days. bukan ape, cume nk make sure his fine in everything before aku tinggal die dari 8 am to 5 pm

back to the story gamba kt atas sbnanye penglibatan aku dlm susuibu.com, where selama ni aku cume silent reader je. that day is the 1st day aku join support group meeting or SGM in topic " managing myths in breastfeeding". best sgt coz dpt jupe otai2 dlm bfeeding like kak fid, kak zatul, shazura, and many more lagilah.
sbnanye klu sume org nk tau, certain part nk jYkN bfeeding ni, kite mesti tau menguruskan mitos2 yg ade khususnye dari mak2 kite

and some of the myths are:

1. susu berwarna kuning adalah susu basi
= sbnanye ia bukan susu basi, but thats colostrum yg amat baik untuk membantu bby membina antibodi dan terkandung pelbagai zat
2.keturunan x ade susu
= sy anggap benda ni mustahil, mana ada manusia xade susu sedangkan hormon prolaktin akan meningkat tinggi semasa kelahiran bayi, jadi susu bukanlah soal keturunan, yg penting ibu2 kne set in mind susu ade untuk anak aku, insyaallah susu keluar dan yang paling penting adalah untuk bby menyusu sejam sejurus lahir dan menjadi rutin si ibu adalah untuk perah dan bg direct pd bby, barulah susu akan maintain pengeluarannye
3. breast kanan nasi dan breast kiri air
= sbnanye susu ibu ini komposisinye 88% air, jadi kadang2 ia akan nampak cair, sbnanye keadaan ini normal mengikut keadaan cuaca, susu yg cair t dipanggil foremilk, ianya sesuai bile cuaca agak panas dimana bayi perlukan lbh air dlm badan, manakala yg pekat dipanggil hindmilk, ia lebih lemak, sesuai untuk bayi bila waktu sjuk, tujuannya untuk menghangatkan badan bayi.

dannn bermacam2 lagilah klu nk type xterlarat.
ape yg dapat disimpulkan disini adalah susu ibu cukup khasiatnya mengikut keadaan semasa dan ianya sentiasa selamat untuk bayi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan