Rabu, 3 Mac 2010

aku belajar....

220302009 aku telah melahirkan seorang bayi lelaki seberat 2.65kg pd jam 11.55mlm
setelah dilahirkan secara normal, kami ditempatkan di wad ibu2 yg telah melahirkan anak
aku ditempatkan di katil hujung dan agak privacy. dlm benak fikiran ku pd masa itu adalah SUSUKAN BAYI ANDA 1 JAM SELEPAS DILAHIRKAN!!!
DANNN..aku telah berjaya!!!! dapatlah anakku itu kolostrum yg teramat diperlukan. Alhamdulillahhhh.syukur nikmat.
Semasa dalam pantang aku tiada masalah untuk full breastfeed baby aku.DANNN pada waktu itu lah aku didalam dilemma.NAK SUSUKAN BABY PKAI SUSU APE YE NANTI BILE DH STAT KJE? ALAHH, BLI LA SUSU TIN MCM2 ADE KT LUAR TU.Hmmmm. lalu aku pon bli la, hah! anak aku rashes 1 muke, muntah, berak kerss, aku dh mule risau.
bile check up bulanan, dokto tanye aku ade ape mslh,so aku pon story mory la kt dokto tu. die ckp npe x teruskan bf? hah?aku tercengang.....aku ckp boleh ker? ak kn kje so kne cmpur la. die ckp boleh. blk umah aku terus selak2 majalah pa n ma yg aku rajin bli tp kurang bace. dari situlah mule kesedaran aku tuk bfeed anak aku. mulenye aku campur jugak coz xconfident. tp lama kelamaan aku bykkan surf intenet, n cari sumber2 akhirnye bile anak aku dh 4bulan baru la aku full bfeed die. ku sangkakan payah, tp sbenarnya mudah. bermula saat itu lah aku gigih untuk bercerita pd membe2 aku xkire kt mana pun tentang kebaikan susuibu ni. dan alhamdulillah smpai sekarang anakaku still full bfeed. insyaallah akan ku penuhkan smpai 2 tahun'
dan anak aku sihat riang ceria jarang sakit n demam.
terima kasih bebanyak khasnya pada kaunselor laktasi kak farah dan kak sue. yg banyak beri bimbingan melalui webnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan